Vad ska man tänka på när man vill skicka en spontanansökan? 

Att skicka en spontanansökan kan alla göra. Men vad ska man tänka på innan man skickar den? Här får du några tips som är bra att följa. 

1. Gör research
Börja med att ta reda på var och till vem du ska skicka din spontanansökan. Genom att göra en grundlig research är det större chans att din ansökan inte hamnar på villovägar och glöms bort.
 
2. Leta efter kopplingar
Försök ta reda på om du redan har kontakter till någon som jobbar på företaget som vidare kan koppla ihop dig med rätt person. Ett bra knep är att kolla på LinkedIn om du har några gemensamma kontakter med en anställd där. En referens som kan rekommendera dig väger alltid lite extra tungt.
 
3. Ställ rätt frågor
När du hittat rätt person att kontakta ringer du och ställer frågan ”Hur gör ni när ni rekryterar?”. Det bästa är att ställa en öppen fråga eftersom det förhoppningsvis kommer ge dig ett längre svar. Frågar du om företaget har några lediga jobb och personen säger ”nej” så stannar konversationen där. Passa på att fråga hur deras arbetsbelastning ser ut och berätta att du vill skicka in en spontanansökan.
 
4. Kom med en motivering
När du väl skickar in din spontanansökan är det viktigt att du trycker på en rad olika saker. Gör klart för företaget varför du är intresserad av att jobba där, vad du kan erbjuda och vad du har för mål. Fokusera inte bara på vad du gjort tidigare utan berätta vad du vill i framtiden.
 
5. Avsluta på rätt sätt
För att din ansökan inte ska glömmas bort på en gång är det viktigt att inte lämna bollen hos mottagaren. Skriv istället att du kommer att höra av om ett visst antal dagar för ett uppföljande samtal. Då måste personen som tagit emot din ansökan vara redo när du ringer.

Kommentera gärna: